vrijdag 25 november 2011

Bestaat God?

Stel dat God bestaat.
Ik weet niet of je het gelooft of niet. Dat maakt ook even niet uit.
Misschien heb je eigenlijk helemaal geen zin om je in die vraag te verdiepen.
Waarom zou je?
Je wilt er misschien liever helemaal niet over nadenken.
Want stel nu dat je er achter zou komen dat God wel bestaat. Dat het allemaal waar is?
Dat er met Kerst echt iets heel bijzonders is gebeurd? Je wilt er liever niet aan denken.
Wat zou dat dan kunnen betekenen voor jou?
Ik bedenk voor het gemak wat je antwoord zou kunnen zijn:

O, help, dan moet ik zeker naar de kerk!
Of, dan kan ik niet meer doen waar ik zin in heb.
Ik wil helemaal niet dat Hij bestaat.
Dat maakt het alleen maar ingewikkelder en moeilijk.
Dat boek de Bijbel snap ik helemaal niet.
Er staan zulke wrede en ouderwetse dingen in.
Nee, dank je, ik geloof niet dat ik daar zin in heb!
En ik wil niet bij die club horen van zogenaamde christenen. Of de kerk!
Ik heb er zoveel slechte dingen van gezien en gehoord.
Alleen dat houdt me al tegen.

Redenen genoeg zou ik zo zeggen.
En ik begrijp ze nog ook.
Eigenlijk ben ik het zelfs helemaal met je eens.
Als je in mijn hart kon kijken zie je daar dezelfde gedachten. Dat had je vast niet gedacht hé?
Mag ik je een andere vraag stellen?
Het is misschien een beetje oneerbiedig wat ik doe maar ik denk dat God het niet erg vindt. (als Hij bestaat natuurlijk...)
Als jij mocht bepalen hoe God zou zijn hoe zou jij dan willen dat God is?
Durf je die vraag te beantwoorden?
Je kunt de vraag ook gerust beantwoorden als je allang christen bent.
Het is een open vraag. Ik wil je niet alvast in een bepaalde richting duwen.
Beantwoord hem vanuit je eigen hart.
Ik ga je niet vragen om je antwoord hier op internet te zetten.
Maar misschien wil je het aan mij laten weten.
Ik beloof je dat ik niet ga preken.
Daar hou ik zelf ook niet zo van.
Mensen die altijd denken dat ze het al weten vind ik vaak heel vervelend.
Ik wil zelf nadenken.
Grote kans dat jij dat ook hebt.
Dus denk zelf eens na over de vraag die ik je stelde.
Ik hoop dat je dat durft.
Succes ermee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten