dinsdag 9 augustus 2011

Verven met een doekje

Gisteren heb ik voor het eerst van mijn leven geverfd met een doekje.
Ik had op een rommelmarkt een leuke houten bak gekocht. Of het nu een gereedschapskist was of een lectuurbak weet ik niet maar ik vond hem leuk en nam hem mee voor een prikkie. De jaren hadden hem een beetje doen verkleuren en verbleken. Een verfje zou hem geen kwaad doen dacht ik op weg naar huis. Omdat ik diezelfde dag ook een winkel met brocante kasten e.d. had bezocht kreeg ik een spontaan idee. Geen strak mooi verfje erop maar een soort half ,geveegd en niet super gedekt laagje room kleurige verf moest hem van een brocante jasje voorzien. Doe eens creatief! Een dag later stond ik buiten tussen de buien door mijn kistje te schuren. Toen ik mijn blik verf had geopend met een veel te scherpe schroevendraaier die ook nog eens in mijn hand boorde (au!!) bedacht ik dat ik maar geen kwast ging gebruiken. Dat werd veel te netjes. Daarom pakte ik een doekje en verfde (of wreef eigenlijk) ik mijn kistje in met de roomkleurige verflaag.
Het resultaat is....brocante!
Verven met een doekje echode het in mijn hoofd.
En een blog en een pakkende titel was weer geboren.
Want een blog schrijven is één ding. Een pakkende titel bedenken is minstens net zo belangrijk.
Een titel spreekt je namelijk aan of niet. Door een titel pak je een boek in de boekenwinkel of juist niet.
Ze werkt dat nu eenmaal.
Zo zijn er een aantal boeken die ik wilde lezen omdat de titel me bijzonder aansprak.
Zo hoorde ik eens op een cursus over een boekje met de titel: Moeten maakt gek. Alleen die titel sprak me al zo aan. Of bv een paar boekjes van Bill Hybels: Te druk om te bidden. Of Wie je bent als niemand kijkt.
Super titels vind ik dat.
Of bemoedigen doet goed; van Larry Crabb. Het is al vele jaren geleden dat ik dit boek las maar de titel komt nog vaak in mijn gedachten en herinnert me eraan dat het bemoedigen van elkaar zo belangrijk is.
Lang nadat je zo'n boek hebt gelezen blijf de inhoud je helder voor ogen staan. Omdat alles eigenlijk gezegd is in slechts één titel.
Je vergeet zo'n boek nooit meer. Dat is vakmanschap van de schrijver. Dat is kunst.
Dat is verven met een boekje!
Heb jij ook zulke titels in je hoofd?

1 opmerking:

  1. Hele leuke stukjes, Margreet!
    Ik heb ze nog niet allemaal gelezen, wel een paar.
    Verven met een boekje vind ik heel leuk gevonden!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen