dinsdag 8 mei 2012

Wat zeg je??



Vandaag was ik met mijn 91 jaar oude moeder in de stad.
Arm in arm lopen we door de smalle straatjes op weg naar de winkel voor een beter-horen apparaat.
Want ja, die heeft ze echt wel nodig op haar hoge leeftijd.
Het is voor haar het enige hulpmiddel tot nu toe.
Geen stok. Geen rollator. Geen tafeltje-dekje of niets. Zelfs geen hulp in de huishouding.
Ja, die moeder van mij die redt het toch nog maar steeds helemaal zelf.
Dat kom je toch niet vaak tegen.
Als ik zo met haar aan mijn arm door de stad loop ben ik altijd een beetje trots op haar.
Want een doorzetter is ze altijd geweest en dat is ze tot op de dag van vandaag.
Even later schuiven we aan bij de audicien.
Haar nieuwe gehoor apparaten worden bijgesteld. "Ze mogen wel wat harder meneer."
Mijn moeder laat duidelijk weten wat ze wil.
Dan volgt er nog een kleine test. In een paar boxen achter haar klinken verschillende stemmen.
"Mevrouw, kunt u mij vertellen waar de meneer rechts achter u het over heeft?"
Mijn moeder zit ingespannen te luisteren.
Maar aan de andere kant klinkt ook een stem en andere geluiden.
Haar gezicht laat zien dat ze het niet hoort. "Ik zou niet weten waar hij het over heeft. Ik hoor het wel, maar weet niet wat hij zegt."
De test wordt nog een keer gedaan. De volume knop gaat rechts nog maar wat harder.
Het weerbericht wordt luid en duidelijk voorgelezen.
Maar moeder zit daar nog steeds met een grote frons op haar gezicht.
"Ik hoor wel geluid, zegt ze opnieuw, maar ik weet echt niet waar het over gaat."
De audicien weet genoeg.
Mevrouw, het helpt niet als ik uw gehoorapparaat harder zet.
Uw oor hoort het wel maar uw hersenen niet!
Ik kijk met verbazing als hij het via de computer nog eens uitlegt.
Hoe is het mogelijk dat mijn moeder niet hoorde dat het weerbericht zo duidelijk werd voorgelezen?
Het probleem zit hem niet in het horen maar in de vertaalslag die haar hersenen niet meer kunnen maken.
Weer wat geleerd.
Je kunt dus blijkbaar horen en toch doof zijn!
Ik moet denken aan de woorden van Jezus als Hij het heeft over het grote plan van God.
Dan zegt Hij ook, mensen zullen ziende niet zien en horende niet kunnen horen.
Dat kan dus!
Het bewijs is vandaag geleverd!
Ik krabbel mij nog eens achter mijn oren.
Wel horen maar toch doof zijn!
In het geval van mijn moeder was er niets meer aan te doen.
Maar hebben ik of jij daar ook wel eens last van?
Dan zit het probleem niet in mijn oren maar diep van binnen.
Dan moet ik daar maar eens naar kijken......



2 opmerkingen:

  1. Nel van den Hoonaard9 mei 2012 om 10:16

    En wat dacht je van die splinter !!!

    En ja ik heb het ook weleens hoor, dat ik wel hoor maar niet luister. Meestal ben ik dan diep in gedachten. Eigenlijk heb ik het heel vaak bedenk ik me nu. x Nel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja de splinter is ook een treffend voorbeeld.
      Grappig dat hoe langer je erover nadenkt hoe meer je er van leert en herkent.
      Het zou best kunnen dat we allemaal een behoorlijk gehoorverlies hebben.......
      Margreet

      Verwijderen