zondag 4 maart 2012

Langdurige gehoorzaamheid in dezelfde richting

Beetje ingewikkelde titel zul je wel denken!
Daar heb je gelijk in.
Maar toch laat ik hem maar staan.
Het is namelijk precies wat ik in deze blog wil vertellen.
We hebben de maand van goede voornemens al weer ruimschoots achter de rug.
Ik doe daar allang niet meer aan mee.
Als ik wat wil veranderen in mijn leven dan doe ik dat toch wel. Of het nu mei is of oktober!
Daar heb ik geen goede voornemens in het nieuwe jaar voor nodig.
Maar net als met die goede voornemens vind ook ik het best lastig om vol te houden wat je van plan bent.
Het is nog niet zo eenvoudig om echt dingen in je leven te veranderen.
Jaren geleden deed ik eens een cursus (ja, toen ook al) en daar vertelde de docent dat je wel minsten 7 keer iets moest horen voordat het in je hersenen kon landen en tot verandering zou leiden.
Ik weet nog dat alle cursisten net als ik hoogst verbaasd reageerden hierop.
Zeven keer onder de indruk zijn en zeven keer de keus maken dat je er wat mee wilt gaan doen.
Pas dan zal het tot blijvende veranderingen leiden.
En zo kom ik bij mijn titel van vandaag terecht.
Langdurige gehoorzaamheid in dezelfde richting.
Ik las het laatst in mijn boek van Sheila Walsh.
Blijkbaar werkt het zo. Veranderingen gaan langzaam. Je moet iets steeds herhalen en dan pas wordt het je eigen. Je kunt pas na verloop van tijd (en veel herhalen) zeggen dat je verandert bent.
Eén of twee keer je gedrag aanpassen is niet voldoende.
Als ik eerlijk ben weet ik dat het waar is.
Neem nu mijn buikspieroefeningen.
Als ik me het voorneem, dan haak ik vaak na twee of drie keer al weer af.
En vervolgens vergeet ik gewoon wat ik van plan was.
Totdat ik weer geconfronteerd wordt met mijn goede voornemen. Mijn silhouet in een etalageruit kan voldoende zijn. O ja! Ik zou buikspieroefeningen doen!
Mijn goede voornemen heeft me weer eens geen  echte verandering gebracht.
Als je echt wilt veranderen is het nodig dat je de weg van langdurige gehoorzaamheid bewandelt.
En in dezelfde richting.
Niks halverwege water bij de wijn doen (hé waar komt dat gezegde vandaan?).
Doorgaan op dezelfde weg. Niet linksaf en niet rechtsaf.
Steeds weer opnieuw dezelfde keuze maken.
Net zolang totdat het in je systeem zit.
Dan pas kun je spreken van echte verandering.
Zo werken onze hersenen nu eenmaal.
Of moet ik het nog een paar keer zeggen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten