woensdag 23 januari 2013

It giet oan!


Het is eindelijk weer eens schaatsweer. Afgelopen jaren hadden we elke winter wel een vorst- en sneeuwperiode en dat geeft onze winters een echt Hollands karakter. Een paar weken geleden dacht ik werkelijk dat de lente al in aantocht was gezien de knoppen en zelfs prille blaadjes aan sommige struiken. Maar nee, eerst voelen dat het echt nog winter is. Dikke truien aan, mutsen op en lekker banjeren door de sneeuw. Ik vind het genieten.  En dan heb ik het nog niet over het prachtige landschap, de als kristallen gevormde rijp aan de bomen en de voor even onbevlekte wereld na een nieuwe sneeuwbui. Dat is genieten van onze koude oer Hollandse winters. Misschien komt er wel weer een Elfsteden tocht dit jaar. De koorts (gek als de temperatuur daalt) loopt al weer op. Maar in Grou hebben ze bij voorbaat al wat anders verzonnen. Het WK Klunen vond afgelopen weekend plaats. IJs of geen ijs. Een soort singelloop maar dan met schaatsen aan. Maar dan ga je wel onder een duplicaat van de  Sneekerwaterpoort door en langs het bruggetje van Barthlehiem. Tja. Zo kom je wel de winter door aldus de Friezen die het bedachten. En voor de prijs alleen al zou je het…doen. Een jaar lang gratis snert. Ik weet niet of ik daar nu wel trek in heb. Maar volgens Fries dialect: It giet oan!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten