woensdag 2 januari 2013

We maken steeds nieuwe woorden


Woord van het jaar 2012

 

De beslissing is inmiddels weer gevallen. Hét woord van 2012. Nadat zo’n 22.000 mensen hun stem hebben uitgebracht  is de keuze gevallen op het woord project X-feest. De Dikke van dalen heeft het zo gespeld. Elk jaar wordt er zo een nieuw woord-van-het-jaar gekozen. Als ik de lijst eens even  bekijk moet ik regelmatig de button aanklikken met de betekenis ervan. Weet u wat een cupcakemama is?  Of mag ik vragen of uw jongelui ook wel eens gaan trollen of aan  Yolo doen? Ik snap nog wel dat een woord als wrijftelefoon waarschijnlijk uit België komt(…) en woorden als onderwaterhypotheek en begrotingsravijn eigenlijk gewoon leuke woordgrapjes zijn. Maar aan de lijst met nieuwe woorden  lees ik makkelijk de politieke, economische en zelfs morele waarden af. Noem mij de top tien van genomineerde woorden en ik schrijf een terugblik van 2012. Zullen we maar gauw met een nieuw jaar gaan beginnen? En om met de Nederlandse taal nog even door te gaan; graag met een schone lei. Dan maken we weer nieuwe woorden. Echte 2013 woorden. Zoals we ze nu ook massaal naar elkaar toestuurden. Zoals gelukkig, gezond en happy bijvoorbeeld. Als we nu met z’n allen echt wat proberen te maken van het nieuwe jaar dan komt dat mooie woord vanzelf wel. Gelukkig Nieuwjaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten